måndag 19 oktober 2009

Hemmets Vän

Jag har svårt att läsa en tidning, dagstidning eller tidskrift utan att sitta med sax och penna. Ikväll har jag börjat jobbet med att gå igenom en månads hög av tidningar. Jag ska ta det lite pö om pö så idag blev det "Hemmets Vän".

För många kanske en okänd tidning, men den innehåller lite smått coh gott och är kanske främst inriktad mot en frikyrklig läsekrets. Kvällens skörd består av klipp avseende att behandlingen av apatiska barn är en skandal, förbjud eftersupning (vilket jag inte visste ens existerade).

Jag fick också en påminnelse om att religion är ett skäl för asyl för irakiska flyktingar. En artikel handlade om att sökarna inte hittar till kyrkan. De kanske skulle sätta upp en ljusskylt som jag vet att en pingstkyrka har på väggen, och slutligen blev jag inspirerad av ett arrangemang i Örebro. En bred panel av personer som på något sätt jobbar med förebyggande insatser mot ungdomar var samlade för ett samtal. Mycket nyttiga saker att ta till sig, men detta med att samla kompetens rörande ungdomar och förebyggande arbete tog tag i mig. Detta får bli nästa uppslag till kollegorna i kommunledningen i Upplands Väsby. Håll utkik!

2 kommentarer:

  1. Exakt min fråga oxå: Eftersupning...?

    Och så undrar jag vilken pingstkyrka DET kan va'? ;-)

    SvaraRadera