onsdag 26 januari 2011

En topsning bland storkarna

Idag har jag fått prova på att bli topsad, dvs skrapad i munnen för ett DNA-test. Det var första gången det hände för mig. Kändes lite som CSI. Hade bara önskat att Horatio från Miami var den som utförde detta. Han är för läcker! Det gäller att hitta stunderna i vardagen. Det hela skedde under en utbildning som Familjerättsnämnden för Upplands Väsby, Sollentuna och Sigtuna genomförde idag. Fick samtidigt höra att vi var först i landet med en kommungemensam familjerättsnämnd. Det tyckte jag var häftigt! Nu är vi på gång med en gemensam överförmyndarnämnd.
En av de saker vi har på agendan i Familjerättsnämnden är att ha ansvar för faderskapsärenden. Här kan man få höra det mesta om vad som pågår i sängkammaren hos våra kommuninvånare. Och vad som sedan kan bli följden. Det som borde vara det mest fantastiska man kan få uppleva, dvs att få barn, kan bli det mest byråkratiska och mest prestigefulla man kan utsättas för. Det gäller att som handläggare ställa de mest intrikata frågor om vem som har haft sex med vem, hur många gånger och när. Frågorna och svaren ska skrivas ner, protokollföras, intygas och bekräftas innan barnet ev får en pappa. Det problem som nu uppstår är att mammorna inte dyker upp hos familjerätten. De förstår inte att varje barn har rätt att få veta sitt ursprung, så långt det är möjligt. Inte ens hotet om att underhållsbidraget inte kommer att betals ut betyder något.
Här kommer barnet verkligen i klläm mellan vuxnas eget behov av att få tumla runt som man vill och med vem man vill. Hur ska man bete sig för att de som kallas vuxna tar sitt ansvar för sitt eller sina barn? Jag har inga svar, men det är mycket intressant och skrämmande att få höra hur föräldrar kan bete sig mot sitt barn.

Mitt DNA-prov skickads inte iväg till labbet i Linköping. Jag var utom all misstanke. I alla fall till att vara en okänd mor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar