torsdag 27 januari 2011

Är jag ett feministspöke klädd som kristdemokrat?

Har idag haft både anledning och möjlighet att titta lite närmare på KDs Framtidsgruppens rapport, och då med jämställdhetsglasögonen på plats. Under morgondagen ska jag få möjlighet att diskutera detta närmare. Jag vet inte om jag ska tycka att gruppen var modig eller inte, då man lyft fram jämställdhetsfrågorna särskilt, men jag väljer att tycka att tiden helt enkelt är mogen för fler att få ögonen för dessa frågor.
Man har i rapporten sagt att jämställdhet är en av två frågor att beakta lite närmare. Den andra frågan är HBTQ-frågorna. Man väljer att i själva rapporten säga några ord om att man bör titta särskilt på dessa frågor, och det gör man då i bilaga 3. Jag tolkar detta som att man inte riktigt vågar låta dessa frågor finnas med i själva rapporten. Dessutom BÖR vi titta närmare på dessa frågor. Frågan är varför man tvekar. Partiets principprogram citeras där det står om vad jämställdhet är och att detta är en viktig uppgift att jobba med dessa frågor. Gruppen säger också att detta är centrala frågor - ändå vågar man inte!
Man vågar dock säga att partiets jämställdhetsfrågor har symboliserats av attityder som har sagt nej till jämställdhetsreformer. Man nuddar lite att partiets företrädare har skrämts av grupper i samhället som på ett radikalt och högljutt sätt engagerat sig i frågorna.
Jag anser att gruppen har rätt i att en del kristdemokrater kan känna sig obekväma och inte helt komfortabla med det sätt som jämställdhetsfrågorna har presenetarts av andra. Detta är dock ingen ursäkt att inte ta i frågan.
Jag tycker att det finns bra jämställdhetspolitik i partiet via engagerade medlemmar och Kvinnoförbundet, men det är attityden hos många som gör att partiet betraktas som bakåtsträvare. Detta synsätt hittar man både hos kvinnor och män. Jag tycker det är viktigt att hitta jämställda lösningar på aktuella problem, men det är också viktigt att engagera sig i frågorna som en solidaritetshandling. Många kvinnor innan mig och alla andra som lever i Sverige idag, har kämpat hårt för att vi som kommer efter ska kunna leva mer jämställt än de gjorde. Nu är det vår tur att jobba för att se till att de flckor och kvinnor som kommer efter oss kan leva i ett ännu mer jämställt samhälle.
Som Kvinnoförbundets ordförande glädjer jag mig åt att frågan om jämställdhet överhuvudtaget tas upp, men blir bekymrad över att detta är ett område med frågor som "bör" utvecklas och/eller diskuteras vidare". Är jämställdhet viktigt eller inte? Titta i principprogrammet för där finns svaret!

3 kommentarer:

  1. Jämställdhet utan feminism, JA!

    HBT frågor bör givetvis diskuteras
    men viktigt att stå för vad KD:s väljare
    tycker och det är iNTE vad RFSL tycker...

    Min far tex är förbannad över KD:s velande
    och att man inte sätter ned foten mot RFSL.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet Maria. Feminism har historiskt haft olka betydelser och är därför ett laddad begrepp. Men tittar man på betydelsen enligt svenska akademins ordlista: "en intelektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen" så är jag feminist. Det är dock inget begrepp jag använder då jag beskriver mig själv. Då räcker Kristdemokrat alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
  3. Jag är också Kristdemokrat och enligt akademins ordlista är jag också feminist. Det är viktigt att våga diskutera och ha högt i tak för att utvecklas som människa detta är också applicerbart på ett politiskt parti.

    Vi MÅSTE våga både respektera att det finns olika åsikter inom partiet och jag är nog helt ute och cyklar när det gäller HBTQ-frågorna i Kristdemokratisk mening för det varken skrämmer mig eller är något jag skulle ha svårt att stå för.

    ALLA människors lika värde är fullständigt okränkbart och i en demokrati som Sverige ska ALLA känna sig accepterade och ha samma möjligheter till äktenskap, adoption och IVF t ex. Detta oavsett vad man ägnar sig åt i sängkammaren.

    Bra inlägg Maria! Vi måste VÅGA!

    SvaraRadera