onsdag 25 september 2013

Hedersvåld

Metro den 23 september lyfter fram, återigen, den eviga frågan om hedersvåld, och hederskultur. Detta är en fråga som engagerar och som ska engagera oss alla. Vi har alla ett ansvar för de flickor, pojkar, unga kvinnor och män som utsätts för detta i sina egna hem och familjer. Jag är mycket väl medveten om att detta är en kulturhandling, och kulturhandlingar ska man vårda. Men inte på bekostnad av en ung människas liv och framtid. Att hålla någon inlåst, isolerad från omvärlden för att flickan skulle tas till sitt hemland för att kontrollera hennes oskuld går utanpå mycket av det jag har hört eller på annat sätt fått information om. Här gick samhället in och tvångsomhändertog flickan. Det var väl för väl! Flickan känner trygghet i tvångsomhändertagandet och jag som socialpolitiker som får ta beslut som innebär tvångsomhändertagande skulle aldrig tveka om jag fick en sådan fråga på mitt bord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar