I Dagens Samhälle, branschtidningen för kommuner och landsting, kan man i veckans nummer läsa att Upplands Väsby är en av de kommuner som inte har någon konsumtvägledning. Vi följer tydligen inte modellen att det ska vara någon eller några personer som jobbar med frågorna och svarar på väsbybornas frågor om man är missnöjd med något köp. Jag är väldigt ambivalent till om detta är något som kommunerna ska syssla med. Vi har ett uppdrag att bygga samhälle där det är möjligt, trevligt och önskvärt att verka, bo och trivas. Vi har ett tungt ansvar att sköta skola, vård och omsorg för de väsbybor som så önskar. Vi ska se till så att näringslivet trivs och att allt detta sköts på ett ekonomiskt bra sätt.
Det är i allt detta som jag blir lätt fundersam - är konsumentvägledning verkligen något som våra skattepengar ska användas till? Hade vi ett ansvar från kommunen att råda över inköp och att det sedan blir fel, då vore det en annan sak, men ska vi som kommun agera företrädare för konsumenterna som gjort ett dåligt köp, eller bara ångrar sig? Jag har själv blivit ombedd, som förtroendevald, att gå in i en butik i centrum och prata chefen tillrätta och se till så att ett köp blir upphävt. Frågetecknen blir allt fler.
Nu löser vi detta i Väsby via en gratis Advokatjour, dä det ges möjligheter för advokatbyrån att rekvirera ev kunder. Hoppas att detta uppfattas som en kombo av konsumentvägledning och näringslivsinriktat arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar