onsdag 9 februari 2011

Medborgardialog när det är som bäst!

Idag har vi återigen fått uppleva Ung i Väsby.
En gång varje år så samlar kommunen ett hundratal ungdomar mellan åk 6 och 9 för ett rådslag som vi kallar Ung i Väsby. Idag var hela 120 ungdomar på plats för att diskutera några ämnen som de valt ut innan träffen. Ämnen som fritidsgårdar, busstrafiken, idrottshallar, skolmaten, lärare och trygghet på kvällarna avhandlas. I år fannns det dessutom ett "nytt" ämne - hur ungdomarna på ett bättre sätt ska kunna komma till tals med de som bestämmer.
För mig som särskilt ansvarig för medborgardialogerna i Upplands Väsby tog chansen och satte mig vid detta bord där denna fråga engagerade deltagarna. Vid bordet fanns det två driftiga och engagerade tjejer från 9-an, som verkligen ville komma i kontakt med politiken. De var båda engagerade i skolans elevråd, men där hände ju ingenting, då skolledningen inte verkar vara intresserad. Vi tre hade ett mycket bra samtal, och nu ska vi gå vidare med ett antal uppslag om hur vi kan se till så att dessa unga kvinnor och deras kompisar känner att de blir lyssnade på och att de ges möjlighet till en dialog. Jag får gåshud när jag tänker på hur många engagerade ungdomar det finns ute i kommunen, som fortfarande inte vet hur de kommer i kontakt med vuxenvärlden, och där vi inte alltid vill lyssna.
Denna dag manar till ett verkligt seriöst arbete med att visa att jag menar allvar med att föra en dialog med väsbyborna, oavsett ålder och fråga.
Jag ser nu fram mot det fortsatta dialogarbetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar