tisdag 8 februari 2011

Tillgänglighet, efter många om och men

Till min glädje har Upplands Väsby kommun äntligen färdigställt en Tillgänglighetsplan.
Under de första sex åren efter beslut i Riksdagen att alla kommuner skulle ha åtgärdat alla enkelt avhjälpta hinder, gjordes i stort sett ingenting av detta i kommunen. Detta var ingen prioriterad politiskt uppdrag.I samband med att KD fick vara med i regeringsställning i kommunen fick vi upp frågan på banan. Nu har det jobbats intensivt med frågan under några år och nu, precis i tid, har vi en Tillgänglighetsplan. Jättekul att vi nu kan visa våra invånare att vi menar allvar med att göra kommunen så tillgänglig vi bara kan och att detta ska gälla för alla. Naturligtvis är det fortfarande en lång väg att gå, men vägen finns nu framför oss, inte bara ett stort buskigt snår. För drygt en vecka sedan hade jag den stora förmånen att delta i ett beslut om att åter investera i tillgänglighetsåtgärder och det gör mig stolt! Jag vill att vårt samhälle ska vara tillgängligt för alla. På alla sätt!

2 kommentarer:

  1. Det är jättebra på alla sätt! Snackade med statsarkitekten om detta idag och för min del trycker jag gärna på från byggnadsnämndens horisont för att vi ska höja ribban ännu mer. :)

    SvaraRadera
  2. Helt underbart att vi kan jobba ihop med detta.

    SvaraRadera