torsdag 10 februari 2011

Rivningsansökan för Barnahuset?

Igår kväll skrev jag några rader om det Barnahus som vi har i Stockholms läns norra kommuner. Jag tycker att det är en mycket viktig del i kommunens verksamhet och ska göra allt vad som står i min makt för att det verkligen ska bli ett Barnahus à la mode. Nu på morgonen tar ledarsidan på DN upp samma sak. Barnahus lyfts upp som en viktig plats för de barn som utsatts för våld. Då barn utsätts för våld i nära relationer får det också en annan dimension, då de som ska skydda är de som står för våldet.
BRIS har kommit med sin årsrapport och återigen visar de på att det finns stora behov hos de som vi säger är vår framtid, barnen i samhället. Först var det männens situation som uppmärksammades, sedan kviinorna och nu äntligen känns det som att det är barnen som verkligen är i fokus. Många saker tyder på att så är fallet. Jag ställer mig mycket bredbent och helhjärtat bakom förslaget från Kristdemokraterna att Barnkonventionen, efter många år, ska bli ett med svensk lagstiftning.
Barnahus är något som behövs så länge vi inte kan hindra att vuxna utövar våld mot barn, men jag är den första att riva ner och jämna detta med marken den dag det inte längfre behövs. Frågan är hur länge vi får vänta innan jag kan ansöka om rivningslov?

http://www.expressen.se/ledare/1.2323892/ge-barnen-en-saker-livlina

1 kommentar:

  1. Ja, ÄNTLIGEN så finns det en chans att på riktigt stärka våra barns sociala och rättsliga säkerhet. Härligt!

    SvaraRadera